over rohloff




Rohloff is de fabrikant een zeer duurzame versnellingssysteem. De Rohloff Speedhub 500/14 is een achternaaf met 14 interne versnellingen die op een vergelijkbare manier geconstrueerd is als een automatische versnellingsbak van een auto. Deze naaf werd ontwikkeld met het oog op een transmissie die weinig onderhoud vergt, te schakelen is in stilstand en onder alle omstandigheden altijd werkt en enorm betrouwbaar is.

De Speedhub heeft 14 gelijkmatig verdeelde versnellingen met praktisch hetzelfde bereik als een 27-versnellings derailleursysteem. Ook maakt het hoge rendement de Rohloff-naaf tot een volwaardig alternatief ten opzichte van het derailleursysteem.

Bernhard Rohloff onderzocht welk versnellingsbereik er algemeen gewenst wordt en welke grootte qua tussenstappen tussen de versnellingen als prettig ervaren werden. Te kleine tussenstappen zijn nauwelijks merkbaar en te grote stappen vaak ongewenst, waardoor je bij een derailleursysteem steeds zowel links als rechts moet schakelen om de fijnste overbrenging op te zoeken. Bernhard ontdekte dat tussenstappen van 13,5 % optimaal werkten. Vervolgens nam hij het totaalbereik van een 3×9 systeem, elimineerde de overlappende combinaties en de te kleine en te grote tussenstappen en zo kwam hij uit op een verdeling van 14 versnellingen met de ideale tussenstappen zo dicht mogelijk bij de 13,5%.


De Rohloff-naaf is in feite een hele degelijke uitvoering van een 7-versnellings naaf met planetaire tandwielstelsels, maar dan met een soort van ‘verdubbelaar’ om aan 14 versnellingen te komen. Een enkel planetair stelsel levert drie versnellingen op. Plaats er twee achter elkaar en je krijgt 7 versnellingen. Zet er een verdubbelaar achter en je hebt er veertien! Zie in het filmpje hieronder hoe een enkel planetair stelsel werkt.

Zie in onderstaande filmpje hoe het er in de Rohloff-fabriek aan toe gaat en hoe de naaf is opgebouwd.

De Rohloff Speedhub was in eerste instantie ontwikkeld voor de mountainbike, maar vond al snel ook zijn weg naar trekkingfietsen. Lange-afstand-fietsers zijn enorm gebaat bij een onverwoestbare aandrijving waaraan je onderweg geen onderhoud hoeft te plegen en welke je in de verste uithoeken van de wereld niet in de steek laat. De Rohloff-naaf heeft geen kwestbare uitstekende delen, en heeft zo weinig te lijden van takken, stenen, valpartijen en vervoer per vliegtuig. Doordat het mechanisme is ondergebracht in een waterdichte metalen huls en het geheel in een oliebad draait, is er nauwelijks onderhoud nodig. Je hoeft de naaf slechts eens in de 5000 kilometer of één keer per jaar van nieuwe olie te voorzien.

Alle 14 versnellingen bedien je eenvoudig en razendsnel met één draaihandvat, dus hoef je nooit meer te rommelen met een linker- en rechterhendel. Ook hoef je nooit meer te prutsen aan de afstelling, want de indexering (de ‘klik’) zit niet in de schakelhendel, maar in de naaf zelf.


Ook is er de mogelijkheid om te schakelen met het cinq5 shift:r systeem. meer info over Cinq klik hier


De Rohloff-naaf staat bekend om zijn enorme duurzaamheid. Er wordt algemeen gesproken over een levensduur van minstens 100.000 kilometers, maar de eerste totaal versleten naaf moet nog gevonden worden. Er zijn zelfs al naven bekend waarmee ruim 160.000 probleemloze kilometers zijn afgelegd. Rohloff geeft volgens zijn website officieel 2 jaar garantie, maar de Nederlandse importeur garandeert de naaf levenslang! Mits deze nooit open is geweest en keurig iedere 5000 km of eens per jaar van verse olie is voorzien. Dat dit niet aan te tonen is, is geen probleem, want Rohloff kan aan de staat van het binnenwerk precies zien of de naaf het juiste onderhoud heeft gehad.




Wat verder erg fijn is aan de Rohloff-naaf, is dat je zowel rijdend als in stilstand kunt schakelen. Bij een derailleursysteem moet je niet vergeten terug te schakelen wanneer je afremt, want eenmaal in stilstand kom je in een te zwaar verzet moeilijk van je plek. Bij Rohloff is dat geen enkel probleem, want je zet ‘m letterlijk in een handomdraai terug in de eerste versnelling.

De Rohloff-shifter bedient de naaf met twee trek-kabels.

De Rohloff-naaf kan aangedreven worden met de ketting, maar in combinatie met een Gates tandriem heeft U de meest onderhoudsvriendelijke fiets. Deze carbon tandriem gaat enorm lang mee en is nog onderhoudsvriendelijker dan een ketting.

Nog een groot voordeel is dat een Rohloff-naaf ook zorgt voor een sterker wiel met minder kans op spaakbreuk, wat voor vakantiefietsen met zware bepakking ideaal is. Het sterkere wiel is te danken aan de grootte van de naaf en het bijbehorende spaakpatroon. Een Rohloff-naaf is symmetrisch gebouwd met als gevolg dat de spaken links en rechts onder even grote spanning staan. Dit in tegenstelling tot derailleurfietsen, waarbij de achternaaf asymmetrisch is en de spaken ongelijk van lengte en hoek zijn. Hier staan de spaken aan de kant van de cassette (de achtertandwielen) verticaler en dus onder hogere spanning. Bij een Rohloff-wiel zijn de krachten mooi gelijk verdeeld, zoals in onderstaande afbeelding te zien is.

Zijn er dan helemaal geen nadelen aan deze Duitse versnellingsbak? Ehm… jawel… al kan je ze ook ‘eigenaardigheden’ noemen.

Zo is een Rohloff-naaf niet altijd helemaal geruisloos. Rohloff heeft omwille van een hoog rendement en een lange levensduur gekozen voor hele harde tandwieltjes met een rechte vertanding en die maken nu eenmaal wat meer geluid dan zachtere, afgeschuinde tandradertjes. De versnellingen 8 t/m 14 zijn wel nagenoeg geruisloos, maar in de lagere verzetten draaien alle tandwielen mee en dat geeft iets geruis. In de 6 en 7 is het geluid het sterkst, maar die gebruik je eigenlijk alleen bij het klimmen.

De naaf moet ingereden worden. In het begin kan hij een beetje hakerig schakelen en maakt hij een vrij sterk ruisend geluid in de eerste 7 versnelingen. Even de kracht op de pedalen minderen tijdens het schakelen is altijd goed. Zodra de braampjes van alle tandjes afgesleten zijn, verbetert het schakelgedrag en zal het geluid afnemen. Na ongeveer 1000 km werkt de naaf naar behoren.

Bij het schakelen tussen 7 en 8 moet er even kracht terug genomen worden, want op dat moment treedt de ‘verdubbelaar’ in werking en daarbij is er iets meer tijd nodig om alle tandwielen en palletjes correct te laten aangrijpen. Je kan wel gewoon door blijven trappen, maar dus niet met volle belasting. Dit went vanzelf, want bij een derailleursysteem zijn er meer van dit soort kracht-terug-momenten nodig.

 

Copyright: Belt-bikes Apeldoorn